Verbrede body’s voor zinkende nimfen en drijvende emergers

Bij nimfen van eendagsvliegen en soms ook andere imitaties, wil je soms een brede en platte body binden. Omdat na te bootsen kan je bij het binden van die imitatie de haak verbreden, zodat de vorm overeen komt met een echt insect. Door een brede body kan het silhouet beter zijn.

 

Een nimf komt direct in het gezichtsveld van vis en dat detail zou van invloed kunnen zijn? Wij vliegbinders willen graag dat een creatie ook lijkt en een brede body zou daarvan een onderdeel zijn, ondanks dat het wel een visvlieg moet blijven. Binden om een insect getrouw na bootsen is een aparte hobby, maar ook daarbij is een bodyverbreding een ‘must. Jaren geleden is aan dat punt al vaker aandacht geschonken door een hakenfabrikant  en die heeft op verzoek van vliegvissers haken gefabriceerd met een dubbele draad. Met een haaksteel die uit twee draden bestaat zoals op de foto. De bekende Engelse firma Partridge heeft ze gemaakt en zelfs verschillende typen geproduceerd, zoals de Drapper haak. Die bedoeld was voor het binden van nimfen van eendagsvliegen en steenvliegen. Ze waren kostbaar maar voorzagen wel in een behoefte. In verband met de hoge kosten en fusie met Mustad is de productie daarvan na verloop van tijd gestaakt, die haken zijn nog sporadisch verkrijgbaar.

 

Vliegbinders hebben bij de fabrikanten vaker wensen voor haken kenbaar gemaakt zoals haken die een vierkante steel hebben, dat om het draaien van materiaal tegen te gaan.

Dat verzoek is echter nooit gehonoreerd vanwege de hoge productie kosten en ook in verband met de veronderstelling dat de markt daarvoor te klein  zou zijn.Het zal duidelijk zijn dat een vlieg of nimf bedorven is als het body materiaal draait, los komt te zitten als  de vlieg ondoordacht of slordig van een leader wordt getrokken.

Roman Moser, de bekende en innovatieve Oostenrijkse vliegbinder, had eveneens dat probleem om een haak te verbreden en bedacht plaklood. Een stuk loodfolie in een ruitvorm waarin een gat zit en waar een plastic laag op zit. Door het gat steek je het haakoog, vervolgens vouw je het dubbel en met een vlam van een aansteker smelt het plastic. Het geheel zit aardig vast, althans voor een tijdje, want ook dat gaat op den duur los.

 

 

Oliver Edward was ook met dat probleem bezig en wikkelt om de haaksteel een loodstrip en druk die plat met een tang. Dat lijkt functioneel, maar dat is het beslist niet. Lood is zacht en bij de minste geringste trekkracht op de body ontstaat er ruimte, waardoor de body draait. Die oplossing en bindpatronen in zijn boek sloegen aan bij heel veel vliegbinders en het leek er wel eens op als of hij bijna heilig werd verklaard. Hij heeft heel boeken verkocht, maar net zoals in andere boeken over dat thema bleek dat er toch dingen in stonden die later niet zo goed bleken te functioneren. Het neemt niet weg dat het een zeer duidelijk boek is met veel goede ideeën.

In de USA onderkende ze het zelfde probleem van het verbreden. Daar liet men plastic vormen maken die op de haaksteel kunnen worden vastgezet met binddraad en lak. Ze noemen ze Nymph Form. De vormen zijn daar in de USA verschillende afmetingen te koop, zoals small, medium large; in een drijvende en verzwaarde uitvoering. Bij ons heb ik die nog nooit in de winkel zien liggen.

 

Orvis levert voor het verbreden van zware nimfen Flat Nymph Forms in small, medium en large. Soortgelijk als de plastic Nymph Forms, alleen deze laatste drijven.


 

Voor een zware body te verbreden wordt vaak links en rechts van de haaksteel stukjes looddraad ingebonden. Dat werkt, hoewel het inbinden nu niet bepaald eenvoudig is want rond draad rolt weg. Jan Siman, onder andere bekend geworden door zijn dubbingdraden, bedachte daarvoor een uitstekende oplossing en liet vierkant en plat looddraad in verschillende dikte fabriceren. Eigenlijk is het bedoeld voor het naast elkaar wikkelen op een haaksteel zodat er een gladder geheel ontstaat, een groot voordeel dat door veel winkeliers werd onderkend, want je moet er naar zoeken on het te kunnen kopen. Links en rechts vierkant looddraad aanbrengen op de haaksteel werkt perfect maar je moet het wel vastzetten met secondelijm. Dan pas zit het echt goed vast.

Het is bekend dat ik graag emergers bind en er mee vis. Dat soort vliegen moeten in het water zweven, afhankelijk van het type, soms ook drijven. Dan kan je natuurlijk geen looddraad gebruiken, dus hield me bezig wat daarvoor bruikbaar is. Heel lang zocht ik naar een goedkope en gemakkelijke oplossing, hoewel dat niet eenvoudig bleek te zijn. Ik wil liever niet afhankelijk zijn van de Amerikaans plasticvormen. De eerste poging was om reepjes te snijden van foam en die harder te maken met secondelijm, maar dat was lukte niet. Afgezien van het feit dat je risico loopt bij het snijden van de kunststof kurk, want met een mes zit je zo in je vingers. Dus dat was het niet helemaal en de zoektocht verder. Een vervanger moest net zo hard zijn als het materiaal van zo'n plastickurk, het moet heel goed drijven, gemakkelijk voorhanden en goedkoop zijn. De oplossing ligt als het ware op straat, want het ei van Columbus zijn de midden pennen van veren.

 

Als je daar de zijfibers van aftrekt houd je de pen over waarin dat witte merg zit, dat drijft nog beter als kurk, het is ook hard en loopt ook nog van dik naar dun uit. Precies wat nodig is want … stukjes pen drijven voorbeeldig. Denk maar eens aan die duikelaars waar je vroeger mee viste, daar zat ook dat witte merg in.

Bij een internetsite kocht ik een paar vleugels van een eend waarin kleine en grote veren zitten. Met veren van een duif gaat dat natuurlijk net zo goed, daar is ook gemakkelijk aan te komen, want die zie je vaak op straat liggen  De zijfibers worden van de linker en rechterveer verwijderd en afhankelijk van het formaat knip je daar stukjes van (de onderste op de foto zichtbaar). De uiteinden worden schuin gesneden zodat de binddraad gemakkelijker op en af de verbreding is te wikkelen.

Op een haaksteel wordt eerst binddraad gewikkeld en vastgezet met secondelijm. Vervolgens zet je een stukje pen langs één kant van de haaksteel die je vast zet met binddraad en dezelfde lijm. De handeling wordt herhaald aan de andere kant van de haaksteel. Door grote pennen, of de achterstukken te nemen, kan je de breedte nog variëren. Op die wijze krijg je een perfecte body verbreding die bovendien super licht is.