De vliegenreel

De tijd dat een reel alleen werd gezien als een lijnreservoir, een magazijn om je lijn te bewaren, is al lang voorbij. Een goede en mooie reel is een fijn bezit. Op een dure en mooie hengel zet je geen reel van € 30,- .

 

Er zijn zeer kostbare vliegenreels te koop, met een perfecte slib, zeer fraai uitgevoerd, geschikt voor verschillende takken van vliegvissen en omstandigheden. Voor de dril van een zalm heb je een reel nodig met een goede slib die het niet laat afweten als dat vochtig of nat is.

 

Als je in zee gaat vissen, op zeebaars of tarpon moet zo’n reel daar tegen kunnen  en het liefst bestand zijn tegen de inwerking van zout. Kunststof is dat, vandaar dat die populair zijn. Die hebben alleen geen slib die bestand is tegen de dril van een tarpon.

De inwerking van zout is vernietigend, want het tast bijna alles aan. Na een dag vissen zal een je de lijn van de reel moeten spoelen, en die moeten afspoelen met zoetwater. Dat geldt net zo voor een reel, tenminste als je zuinig bent op je spullen. Oud nieuws zal je misschien opmerken. Okay, maar één keer vergeten en het kan fataal zijn. Invetten van het mechaniek kan ook beslist geen kwaad, dat met uitzondering van kurkplaten van een slib. De buitenkant licht invetten kan blinken en schitteren van glimmende reeldelen tegen gaan.

 

 

Een ander punt is om kritisch te zijn bij een aankoop van een reel. In tegenstelling tot de mening van velen vind ik een goede slib wel belangrijk. Als je stroomafwaarts met een nimf vist kan je namelijk de lijn los laten en alleen maar met een goed ingestelde slib vissen. Vaak verspeel je een vis als je de vliegenlijn vast houdt, probeer maar eens uit.

Van groot belang is dat je bij de aankoop voelt of de gaten niet scherp zijn die in de spoelplaten zitten aan de binnenzijde uit komen. Dus de gaten die in de spoel zijn aangebracht. Dat euvel komt voor bij veel reels, ook soms bij hele dure.

Bij het opspoelen van een kunststoflijn ontstaat er een zijwaartse druk door de onderste lijnwikkelingen op de zijplaten van de spoel. De lijn zet naar buiten uit en drukt zich tegen en in de gaten van de spoel. Als die scherp zijn beschadigen ze de coating. Dat kan ook gebeuren bij het afnemen van de lijn. Ook het lijnvenster en de reelvoet kunnen soms scherp zijn en lijnbeschadigen geven. Dus opletten kan soms veel narigheid besparen.