Wind kracht 7 en… harde regen

Op zaterdag 22 december 2013 was het de jaarlijkse visdag van een clubje. Een maand daarvoor had ik een uitnodiging gekregen van een oude vriend om mee te gaan; een dag snoeken. Ooit was ik voorzitter en oprichter van die club. Het is een vriendenclub die alleen maar uit vliegvissers bestaat, die zo nu en dan ook weleens met kunstaas vissen.

Ze hebben echter een uitgesproken voorkeur voor het vliegvissen, de leden zijn allen ervaren. Intussen zijn in dat clubje wat nieuwe leden gekomen, maar de harde kern bestaat nog steeds, mensen die er vanaf het begin bij waren. Het zou heel gezellig dag worden. Vrienden onder elkaar, je kent dat wel; we hebben daar een uitdrukking voor in het Haagse ‘Ouwe jongens kretenbrood’. Wie die uitdrukking heeft verzonnen is me nooit duidelijk geworden? Het komt er hier op neer dat je met ze allen op stap gaat; een dag vissen, elkaar ‘dollen’, na afloop eten bij de Chinees en een biertje drinken. Beter kan je het niet. Ik had er naar uitgekeken en gehoopt dat het weer mee zou werken.

De dag ervoor was het schitterend weer, een blauwe hemel met soms wat bewolking. Ze hadden gezegd dat het de volgende dag ‘pokken’ weer worden. Veel regen en windkracht 7 was er voorspeld, maar misschien zou het mee vallen? Al eerder was al het gebeurd dat het weersvoorspellingen anders waren, alleen dit keer bleken ze helaas gelijk te hebben.

’s Nachts hoorde ik de wind al over het dak razen. Toen ik ’s morgens naar buiten keek was het duidelijk, regen, regen en nog eens regen en…harde wind, te minste windkracht 7. Normaliter ging ik bij zulke omstandigheden niet vissen, maar om op het laatste moment af te haken kon niet. Ik was immers die dag de gast van het gezelschap.

In de ochtend stond Peter voor de deur; ‘Ben je er klaar voor Wim, het is heerlijk weer’, zei hij grijnzend. Peter had ik lang niet gezien. Hij was net binnen en we begonnen elkaar van alles te vertellen. Mijn spullen had ik in de hal gelegd, bij elkaar met de bedoeling om niets te vergeten, alleen pakte dat anders uit dan ik wilde.

We reden richting Woerden en onderweg was het weer al ‘bar en boos’. Toen we op de afgesproken verzamelplaats waren kamen al een aantal mensen uit de polder die er vroeg waren. Ondanks dat weer hadden ze al gevist en snoek gevangen met streamers. Ze hadden gevist met pittige hengels en zware lijnen, anders was het geen doen. De begroeting was hartelijk.

Ik wilde me snel omkleden maar het bleek dat ik mijn waxjas was vergeten waar mijn gereedschap in zat om snoek te onthaken. Dat viel goed tegen, maar gelukkig had ik wel een plasticjas in mijn tas en een goed jack aan waarin ik het zeker niet koud zou hebben. Snel trok ik mijn lieslaarzen aan met de soepele schachten. Mijn regenjas viel over de laarzen zodat ik niet nat kon worden. Een van mijn vrienden vertelde dat ik met een zware vliegenlat moest vissen, want met mijn vliegenhengel voor een acht lijn, zou ik problemen hebben. Ook adviseerde hij me om geen streamer te vissen die veel wind zou vangen, ook dat was niet te doen. Helaas had ik niet op zoveel wind gerekend, ik had alleen mijn hengel voor een 8# , maar had gelukkig ook nog een spinhengel en een doos met kunstaas.

We spraken af om bij verschillende boeren te gaan vissen want we wilde niet naast elkaar gaan staan. Dat doe je niet. Het was geen punt want er is in die polder ruimte en water genoeg.

Bij de boer waar we verzameld hadden bleven drie vliegvissers en de overige vijf kozen andere stekken. Dus gingen we op weg. Mijn vismaat Peter en ik gingen naar het water van een boer waarvan ze het water nog niet zo lang gelden hadden gepacht. Die boer kende ik nog van destijds. Toen we de werf op reden van het bedrijf kwam de man net uit de melkschuur. Hij was verbaasd dat hij me zag en begroeten me hartelijk. We kregen toestemming om met de auto het verharde pad af te rijden naar achteren waar de hoofdwetering was en gingen vissen. Ik begon met mijn 8# hengel te vissen maar het bleek dat het geen doen was, dus duurde het niet lang voordat ik met mijn spinhengel aan de gang ging waar een jerk bait aanhing. Mijn vismaat trok een hengel uit zijn auto die hij gebruiken om op Boonvis te vissen. Een zeer strakke stok die nauwelijks boog waarmee hij een tien lijn vist, te zwaar voor de snoek visserij, maar in verband met de wind was dat een must. Met een streamer vissen die wijd geboden was, een kraag had van uitstaande bucktail was onmogelijk. Ondanks die uitrustig kreeg hij zijn streamer al met moeite weg en kon dus ook geen behoorlijk afstanden werpen.

Streamers die op die wijd gebonden zijn hebben veel waterverplaatsing, een goede actie waardoor ze goed opvallen. Ze hebben alleen een enorme luchtweerstand. Ze zijn totaal ongeschikt als er veel wind staat, houd daar rekening mee.

Bucktail in een lus van binddraad of koperdraad geplaatst

Bucktail gebonden tegen toprubbertjes

(Tekeningen overgenomen uit Vliegbinden & Vliegvissen uitg, 1993)

De conclusie; zorg dat je ook nog andere streamers bij je hebt als je gaat snoeken. Streamers die standaard en anders zijn gebonden.

Aan het eind van de visdag zagen we elkaar weer. De vangsten vielen zeker niet tegen ondanks dat slechte weer; de hele dag hevige regen en wind kracht 7 met uitschieters van windkracht 8. Een aantal die hart, die ’s morgens om negen uur al aan het water waren, zaten op rozen. Sommige hadden 8 snoeken gevangen! Zelf had ik er maar twee, een van 65 en een van 80 cm, gezien de omstandig heden was ik best tevreden voor 4 uur vissen.

Het etentje na afloop was perfect, daardoor waren de slechte weer omstandigheden snel vergeten.